Nathalie Minkman

Retail. De why achter keuzes wordt steeds belangrijker. Of wachten we tot de shopping malls het overnemen?

  • (0) comments
  • 17/02/2020
De why achter keuzes wordt steeds belangrijker. Maar dan moet je ze wel tijdig signaleren als ondernemer. 

Samenleving, vraag en aanbod. Steeds vaker verdwijnen er winkels uit de kerngebieden.
Voor we het in de gaten hebben nemen grote shopping malls het over. Maar blijft er dan niets over? 

Veranderende leefstijl door technologie en global village.
De wereld is als het ware een dorp geworden. 
Bedrijfsconcepten, innovaties en toepassingen. 
De traditionele retailer is al lang niet meer de enige partij die de consument toegang geeft tot producten, diensten en informatie. 
Waar vroeger het monopolie van vraag en aanbod bij de retailers lag, ziet de oplettende consument de verschuiving in het landschap.
Als geruisloos verdwijnen er hele schakels binnen het distributieproces. 
De generatie mis match zijn vaak de winkels in de kerngebieden die wanhopig vragen of de consument zijn aankoop lokaal zou willen doen. 
De traditionle retailer is slechts één van de structuren die de consument toegang biedt. 
Inspelen op de verandering vraagt een echte denkslag van de ondernemer. 

Sterker nog. Voor fabrikanten geeft de E-commerce waardevolle informatie met betrekking tot gedrag en behoefte. Om de continuiteit van een sterk merk te kunnen bewaken, snakt de 
fabrikant naar de data die bezoekers achterlaten tijdens het koopgedrag. 
Traditioneel waren de kanalen fabrikant, groothandel, retailer, consument. 
De retailer focust op het koopgedrag van de consument, terwijl aan de e-achterkant de fabrikant zijn merken voor een lager bedrag aan de consument aanbiedt. 
Waar vroeger de behoefte een aandacht uitging naar de winkel, ziet de fabrikant de kostenbesparing en waardevolle data zo zijn bedrijf binnenrollen. 

De consument wordt steeds bewuster en gelukkig komen er altijd weer andere 'why's' in de plaats.
De why achter keuzes wordt steeds belangrijker. Maar dan moet je ze wel tijdig signaleren als ondernemer. 
Eén van de opkomende verandering, tijd is geld. Consumenten geven de voorkeur om de kostbare tijd te besteden met vrienden of familie. 45% tov 15 % fysiek winkelen. 
De beleving, sociale interactie, inspiratie, playroom, persoonlijke aandacht. Ontdekken en verrassen, inspireren en te testen. Workshops en events. 
Allemaal mogelijkheden om de kostbare tijd aangenaam en samen door te brengen. 

Retail kan een platform bieden waar mensen met vrienden en familie samenkomen. 
De juiste omgeving creeren waar mensen zich thuisvoelen en zich mee kunnen identificeren. 

Daarnaast is het belangrijk is dat de retailer zich aansluit op de behoefte van de jongere generatie. De gunfactor vangen. 
De wat oudere generatie kent nog de afhankelijkheid van de openingstijden van de retail. 
De jongere generatie zal de toegevoegde waarde nog moeten gaan ontdekken. 
Een kans om hier als ondernemer op in te springen. 

In steeds meer plaatsen zie je bijvoorbeeld de 'biergarden' of de markthal opkomen.
Een plaats waarbij je eind van de week nog snel even je inkopen kan doen en vervolgens het weekend aftrapt met een drankje met vrienden. 
Tussen 17.00 uur en 19.00 uur de piek van de dag. 
Een breder aanbod of samenwerkingen bieden hier kansen. Ondernemers hebben vaak het gevoel dat verandering een grote kostenpost met zich mee brengt. 
Dit is zeker niet altijd het geval. Groeien in een nieuwe strategie. Specialisatie behouden en tegelijk een frisse uitstraling. 

Scenario schrijven is een mooie methode om de strategie op tijd klaar te hebben.